onKernelRequest
onKernelResponse
  naar nieuws

De BankWijzer heeft een gloednieuwe uitstraling gekregen! Dankzij de extra handleidingen en tips sta je nog sterker in je schoenen als kritische consument van een bank. En ook als burger kan jij het verschil maken, door een klachtenbrief te sturen naar banken met een schadelijk beleid en door BankWijzer te delen met familie en vrienden.

De oplettende lezer zal opmerken dat de BankWijzer verhuisd is naar fairfin.be/bankwijzer. Uiteraard kun je de website nog steeds bezoeken door te surfen naar bankwijzer.be.

BankWijzer legt bloot wat jouw bank met je geld doet. Zo is er een grote kans dat je bank investeert in ontbossing, nieuwe oliebronnen of mensenrechtenschendingen in de cacaosector. Banken worden beoordeeld op hun beleid op vlak van tien maatschappelijke thema’s. Hiermee wil BankWijzer financiële spelers dwingen van koers te veranderen en burgers bewustmaken van de impact van banken op de maatschappij.

Veranderen van bank was nog nooit zo makkelijk

Wie ontevreden is over het onethische gedrag van zijn bank, kan een klachtenbrief sturen of overstappen naar een bank die het beter doet. Dankzij Bankswitching, de gratis bankoverstapdienst, regelen banken onderling de nodige administratie. Dit kan voor zowel spaar- als zichtrekeningen. Om de tool te gebruiken moeten zowel je oude als nieuwe bank aangesloten zijn bij Bankswitching. Dit is bij alle banken die op BankWijzer staan het geval, behalve Triodos. Bij Argenta en Deutsche Bank kan je de tool gebruiken om van zichtrekening te veranderen, maar niet voor spaarrekeningen. Met de eenvoudige handleiding maak je vandaag nog de overstap. Ontdek hieronder hoe het werkt.

Hoe ga je kritisch in gesprek met je bank?

Nadat je een klachtenbrief of vraag naar je bank hebt gestuurd, zal je op een bepaald moment een antwoord van hen krijgen. In dat antwoord zullen ze ingaan op je vraag en je meestal proberen gerust te stellen. Banken gebruiken daarvoor vaak gelijkaardige argumenten, die erg overtuigend kunnen klinken, maar dat niet altijd zijn.

Ontdek hieronder de argumenten die banken vaak gebruiken en enkele kanttekeningen daarbij. Zo ben je beter voorbereid om kritisch om te gaan met het antwoord dat je krijgt en een constructief gesprek verder te zetten.

De conclusie van FairFin is de scherpe tweedeling tussen de kleinere banken, die redelijk goed scoren, en de grootbanken. De financiering van bijvoorbeeld fossiele brandstoffen of wapenhandel kan voor banken op korte termijn veel winst opleveren. Maar de kosten hiervan worden pas duidelijk op lange termijn, en worden niet gedragen door de banken, maar door de samenleving. Grootbanken stellen die snelle winst nog steeds voorop.
Jozef Vandermeulen, onderzoeker bij FairFin

Van consumententool naar drukkingsmiddel

Druk vanuit de consument om het beleid van banken aan te passen, is nog maar het begin. Want naast een handige tool, is BankWijzer ook een drukkingsmiddel. FairFin pleit bij de overheid voor wetten die schadelijke investeringen strafbaar maken en duurzame investeringen verplichten. Zo benaderen we de banken van onder-én bovenaan om te handelen in het belang van mens en planeet.

Hoe meer mensen een klachtenbrief sturen, hoe sterker FairFin staat in zijn onderhandelingspositie. Laat daarom van je horen en stuur een klachtenbrief!