Educatief aanbod

1. Vorming 'Wat doet de bank met mijn geld? (en wat kan ik doen?)'

2 op de 10 Vlamingen heeft nog vertrouwen in de banken. Hoe komt dat? In deze vorming legt FairFin uit wat er achter de schermen van een bank gebeurt: welke zaken gaan goed en welke gaan niet goed? Hoe komt het dat er nog zoveel geld wordt geïnvesteerd in zaken die slecht zijn voor de maatschappij?

In het tweede deel van de vorming focussen we op wat je zelf kunt doen als je niet tevreden bent over je bank. Hoe kun je dat laten weten? Waar kun je naartoe met je geld, binnen en buiten het bestaande geldsysteem?

In deze vernieuwde vorming legt een spreker van FairFin dit alles uit in mensentaal.

  •  Doelgroep: groepen volwassenen, geen economische voorkennis vereist. We maken een onderscheid tussen medewerkers van NGO's, die vanuit een bepaald thema geïnteresseerd zijn in het onderwerp en het ruime publiek
  •  Tijdsduur: één of twee uur
  •  Vraagprijs: 200 eur + vervoersonkosten spreker vanuit Brussel (indien deze prijs onmogelijk is voor de organisatie, is ze te bespreken)
  •  Boeking via stefaan.vanparys@fairfin.be of 02 201 0770

 

2. Nascholing voor leerkrachten: Wat doet de bank met ons geld?

FairFin ontwikkelde met docent Ines Dewulf en workshopbegeleider Ingriet Engelen de workshop voor het secundair onderwijs 'Wat doet de bank met ons geld?'. Deze ervaringsgerichte workshop is een eyeopener voor leerlingen en sluit aan bij leerdoelstellingen rond financiële educatie, burgerschap en duurzaamheid.

Doelgroep: leerkrachten tweede en derde graad BSO, TSO, ASO, KSO,

Vakken: economie, kantoor, pav, actief burgerschap

De workshop 'Wat doet de bank met ons geld?' combineert verschillende leerdoelen van financiële geletterdheid en competenties uit de leerlijn van actief burgerschap. De interactieve werkvormen dagen de leerlingen uit om een standpunt in te nemen, die te beargumenteren en zelf op onderzoek uit te gaan. Naast het voel- en denkaspect komt ook het doe-aspect aan bod. Leerlingen krijgen via deze workshop inzicht hoe ze als actieve burger een verschil kunnen maken.

Allereerst ervaar je als leerkracht zelf de workshop. Daarna gaan we in op de verschillende methodieken en eventuele vragen. Daarnaast zoeken we naar eventuele oplossingen om de mogelijke drempels om deze workshop toe te passen in je lessen op te lossen.

Na deze opleiding sta je krachtig in je schoenen en heb je alle tools om er zelf mee aan de slag te gaan.

Leerdoelen van de workshop: na deze workshop weten de leerlingen:

  • wat de basis van de werking van een bank is
  • waarin het geld van hun bank geïnvesteerd wordt
  • waar ze die informatie kunnen opzoeken
  • hebben de leerlingen een kritische mening ontwikkeld over wat banken met hun geld doen
  • kennen de leerlingen de duurzaamheidsrangorde van de verschillende banken
  • weten leerlingen hoe ze actie kunnen ondernemen

De nascholing organiseren kost in totaal € 250 voor de lesgever + € 50 administratieve kosten + vervoerskosten. Hiervoor verwachten we liefst tien deelnemers of meer. We organiseren deze regelmatig zelf in de verschillende provincies. Hou hiervoor onze agenda in de gaten!

Wil je liever dat wij de les meteen in de klas komen geven? Daarvoor vragen we € 180 voor de lesgever + € 50 administratieve kosten + vervoerskosten.

Boeking via stefaan.vanparys@fairfin.be of 02 201 0770

 

3. Opleiding 'Cijfers lezen en kritisch interpreteren' (door onze partner Socrowd)

Van nu af aan heeft  de financiële situatie van uw organisatie geen geheimen meer!

U wil graag met kennis van zaken kunnen participeren  wanneer de begroting, balans of resultatenrekening besproken worden binnen uw organisatie? Onze partnerorganisatie SoCrowd biedt hiervoor een cursus aan (1 dag) die inzicht geeft in het lezen van cijfers. Een must voor wie transparantie en participatie hoog in het vaandel voert.
Boeking via: ludo@socrowd.be
Klik hier voor meer informatie.

 

4. 'Complementaire munten, een hefboom naar een duurzame samenleving?' (door onze partner Muntuit)

Deze lezing van Muntuit vertelt je meer over wat de rol van geld in onze samenleving was, is en zou kunnen zijn. De lezing eindigt met een aantal voorbeelden van complementaire munten. Ze duidt hoe deze parallelle alternatieven een puzzelstukje in de transitie naar een duurzame samenleving kunnen bieden. Muntuit biedt ook vormingen op maat van organisaties die erover nadenken zelf aan de slag te gaan met een munt. Kijk hier voor hun volledige aanbod.